מוזות למורה
כְּלִינִיכָּא שֶל הוֹרָאָה
עבודת ההוראה עם הפסיכואנליזה
נפתחה ההרשמה לשנת הלימודים תשפ"ה
מוזות למורה היא תוכנית לימוד על עבודת ההוראה עם עקרונות הפסיכואנליזה.
התכנית פונה למורים.ות המבקשים.ות לנסח את הייחודיות של מעשה ההוראה שלהם.
תוכנית דו שנתית הכוללת:
שיעורים, שולחנות קריאה, הצגות מקרים בהוראה והתנסויות.
שנה ראשונה 15.6.2025 - 5.1.2025| ימי א׳ בין השעות: 19:30-16:00
שנה שנייה 15.6.2026 - 1.11.25 (פרטים נוספים בהמשך).
קבלה לתכנית מותנית בראיון אישי. המתקבלים.ות יהיו זכאים.ות לגמול השתלמות ומלגת לימודים. מורים.ות מאזור הדרום והצפון מוזמנים.ות במיוחד.
יהודית האיש
נופר גילור
מרכזת את תכניות ההמשך במוזות, מלווה ומכוונת בוגרי מוזות מכיתה יא' ועד שלוש שנים לאחר סיום לימודיהם.
מחנכת ומורה ללשון. רכזת חינוך חברתי ומעורבות חברתית
לימור שבת
מחנכת ומורה לאזרחות
על אודות
מוזות למורה הינה תכנית לימוד המיועדת למורים.ות, בהתבסס על עקרונות השיח הפסיכואנליטי. הלימוד יתמקד בעדויות משדה ההוראה ובהמשגה כללית כמו גם לכל אחד מתחומי הידע והאמנות הנלמדים.
מפגשי הלימוד ישענו על שיח של המשתתפים.ות, בדגש על מאפייני המפגש בכיתה וההתהוות של מורה ותלמיד כתוצר של הפעולה ולא כנתון מראש.
החזון של מוזות למורה
1.יצירתה של תנועת מורים.ות בשדה ההוראה שתוביל לשינוי בתפיסת ההוראה בשדה החינוך.
2. מורה שמתמקם בשיח ההוראה כסיבת התשוקה של התלמיד.ה.
3. ביסוס מעשה ההוראה על עקרונות ולא רק על הוראות הפעלה, היא המצאה של כל מורה אחד אחת.
מפגש של מורים.ות הינו על כן, מפגש של המצאות ייחודיות על גבי עקרונות משותפים. מפגש של מורים.ות הנו על כן תמיד עימות בין העקרונות המנחים ובין ההתרחשות בפועל - מה שמוביל לחידודה
של ההמשגה.
4. בית הספר הוא המקום שבו לומדים, המורים.ות והתלמידים.ות - הידע של מעשה ההוראה, הנו הידע היחיד שהמורים הם שממציאים וממשיגים אותו. מורה שחומק.ת מההמצאה ומההמשגה הוא המורה
שנשחק.ת.
5. תפקיד המורה ובית הספר להיאבק בפסיכולוגיה של ההמון, זו שמאיימת על כל חברה. מורה שבמעשה ההוראה שלו.ה נותן.ת עדות על תשוקתו.ה לידע, ממלא.ת את משימתו.ה ונאבק.ת בפסיכולוגיה של ההמון.
תכנית לימודים
תוכנית הלימוד הנה דו שנתית וכוללת שיעורים, מפגשי שולחן קריאה, תיאור והצגת מקרי הוראה, ליווי והתנסות.
שנה ראשונה 5.1.2025-15.6.2025 ימי א', בין השעות 16:00-19:30, מפגש שבועי של 4 שעות אקדמאיות
לימוד שיעור מושגי, קריאה ותיאורי מקרה, בנושאים הבאים ועוד:
מהי פרקטיקת ההוראה, תפקיד (פונקציית) המורה, תפקיד (פונקציית) התלמיד, המפגש של הגוף והשפה, קריאה וכתיבה, מה בין חינוך להוראה בתחומי הידע השונים, מהי נשירה ״מוצלחת ולא מוצלחת״ של תלמיד/מורה, תפקיד בית הספר, מהי תשוקה.
שנה שניה 1.11.25- 1.6.2026, מפגש הוראה התנסותי בהיקף של 4 שעות אקדמאיות
התנסות בהוראה באוריינטציה פסיכואנליטית בכיתות במוזות, התנסות בבתי הספר של משתתפי התוכנית.
שנה זו תלווה בניסוח של ההתנסויות, ותכלול הגשת עבודת חקר.
קבוצת הלומדים תבנה לאחר תהליך של מיון והתאמה על ידי צוות התכנית.
מורים.ות שילמדו בתוכנית יהיו זכאים למלגת לימודים ולגמול השתלמות.
יוצרי מוזות למורה
מוזות למורה, נוסדה בשנת 2024, על ידי גבריאל דהאן, ורד ניצני קוזוקרו וליטל וסרמן והוקמה יחד עם אורנית קשת ותמי אלמליח במוזות- בית ספר תיכון לאמנויות.
מוזות הוקם לפני כעשרים שנה על ידי ורד ניצני קוזוקרו וליטל וסרמן המנהלות אותו מאז ועד היום, יחד עם חברות מעגל המוזות ובשותפות משרד החינוך, משרד הרווחה ועיריית תל אביב יפו.
מוזות פועל עם אוריינטציה פסיכואנליטית, בהשען על ובעקבות החידוש וההמשגה של השימוש בעקרונות הפסיכואנליזה בשדה ההוראה- מאת גבריאל דהאן. ברגעים רבים של מורה תלמיד, ועדות על כך, של המורים בצוות מוזות.
מוזות למורה הנה דרך למסירת הידע, הפצתו והשימוש בו בין המורים והתלמידים בישראל.